Goed geschreven websiteteksten beantwoorden de vragen van je bezoeker: bied jij wat hij zoekt én ben jij de juiste partij. Er zijn meer mensen met jouw beroep. Leg de basis van vertrouwen door alle content te schrijven naar jouw identiteit. Door een passende, sterke webtekst identificeert jouw klant zich met jou. Of juist niet. Het laat hem kiezen. En kiest hij voor jou, dan is dat met overtuiging.
Een bedrijf dat zegt transparant te zijn, moet zorgen voor duidelijke, krachtige teksten. Bied jij een ‘snelle service’? Dan kun je het niet maken een levertijd van twee werkdagen te hebben: ‘Vandaag besteld is morgen in huis’ past beter. En is flexibiliteit één van jouw kernwaarden, dan verwacht een klant niet dat iedere afdeling nog een ‘plasje moet doen’ over een bepaalde beslissing. Maak waar wie je bent, maar vooral wat jij belooft.
Jij bent niet de enige met een kledingzaak of beautysalon. Er zijn meer mensen die handelen in producten of werken als zakelijk dienstverlener. Heb je een restaurant, horecazaak of een sportschool? Ook dan heb je concurrentie. Wie jij bent, waar je voor staat en wat jou onderscheidt van de rest is belangrijke informatie voor een klant om te weten wat hij aan je heeft. Voer jouw identiteit door in het tekstschrijven. Straalt jouw content uit dat jij gelooft in waar je voor staat dan kiest een klant voor jou. Vol overtuiging.
Die identiteit steunt op vier pijlers die de persoonlijkheid, het gedrag, de communicatie en nog veel meer bepalen voor jouw bedrijf. De missie, visie, kernwaarden en jouw belofte naar de klant toe. Denk er goed over na wat deze vier punten voor jou en je bedrijf betekenen. Vul ze niet snel in en kopieer niet van een ander. Leg jouw eigen, originele identiteit vast, zodat je altijd een eigen herkenbare cultuur uitdraagt. Waar staat die vier waarden ook alweer voor?
Wie ben jij als persoon en als ondernemer? En wat is het dat jou, je collega’s en jouw werknemers met elkaar verbindt? De missie van jouw organisatie zegt alles over jullie cultuur. De missie van Ikea is ‘Een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele woninginrichting producten aanbieden, tegen zo laag mogelijke prijzen, zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen’. Die van Nike luidt ‘inspiratie en innovatie voor iedere atleet in de wereld – wie een lichaam heeft, is atleet.
De missie van TextCom is tweeledig:
Vakmanschap, passie en motivatie: ze komen samen in jouw visie. Omschrijf een ambitieus beeld van wat jij als ondernemer wil bereiken. Ikea heeft een eenvoudige visie: ‘Een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen’. Lego een speelse, dit merk wil ‘het spelen van de toekomst uitvinden’. De visie van TextCom draait om mijn passie en klanten: ‘Met effectieve, originele teksten draag ik zoveel mogelijk bij aan jouw (online) succes.’
Hoe jij omgaat met jouw klanten, personeel en collega’s wordt omschreven door jouw kernwaarden. Ook voor jouw website teksten zijn je kernwaarden belangrijk, ze bepalen de stijl van communiceren. Als freelance tekstschrijver zijn mijn kernwaarden:
‘Steeds verrassend, altijd voordelig’, ‘Alles voor een glimlach’ of ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, herken je ze? Het zijn de beloften van Kruidvat, CoolBlue en de Belastingdienst. Of deze organisaties hun belofte waar maken, laat ik in het midden. Jouw belofte laat je klant weten wat je biedt en hoe jij dat doet. Het zorgt voor vertrouwen en, doe jij wat je belooft, klanttevredenheid. Ik handel als tekstschrijver naar mijn belofte: ‘Tekst die werkt, tekst die leeft, tekst die spreekt.’
Heb jij een duidelijke identiteit als ondernemer? Weet jij hoe jij jezelf presenteert en voer je dat door in alle onderdelen van jouw zaak? Ook in de website teksten? Misschien heb jij een duidelijke cultuur voor je bedrijf, maar er zijn genoeg ondernemers die dat nog niet hebben. Denk er eens over na. En vraag jezelf af hoe jij je wilt presenteren naar de buitenwereld. Een website draait om de relatie tussen jou en de lezer. Die relatie versterk je door in alle communicatie jouw identiteit te tonen: een vertrouwd beeld. Een duidelijke identiteit is niet een bijzaak, maar een noodzaak voor iedere ondernemer.
Vind jij tekstschrijven lastig, heb je er geen tijd voor of geeft het je hoofdpijn? Huur dan een tekstschrijver in. Mijn doel is met originele en effectieve teksten optimaal bij te dragen aan jouw (online) succes. Maar, zoals je hebt gelezen, draait website teksten schrijven om een groter geheel. Daarom spreek ik graag met je af. Samen kijken we naar jouw doel, bepalen we de stem van je organisatie en zetten we een strategie uit. Zo schrijven we ijzersterke teksten naar jouw identiteit in de toon van je organisatie, maar in de taal van je doelgroep.
Nieuwe alinea