En zorg voor de meest krachtige communicatie
De stijlgids van het bedrijf ligt op de plank, maar iedereen past de tone of voice naar eigen interpretatie toe. De één spreek de klant aan met u, waar de ander het lekker luchtig houdt. Is de stijlgids in het Engels? Hoe vertaal je dan die stem met kenmerkende stijl naar het Nederlands? Wanneer alle communicatie, naar binnen en buiten, in één dezelfde stijl is, wordt communicatie een krachtig middel. Hoe pas jij de tone of voice van je bedrijf toe?
De basis van vertrouwen leg jij door alle content te schrijven naar jouw identiteit. En dat helpt je klant voor jou te kiezen. Door passende, sterke communicatie identificeert jouw klant zich met jou. Of juist niet. Het laat hem kiezen. En kiest hij voor jou, dan doet hij dat met overtuiging.
Het draait niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. De juiste tone of voice is doordrenkt met de identiteit van jouw organisatie. Is jouw bedrijf te herkennen aan de hand van een productomschrijving, een brief of een social media post? Tussen de regels door wil jij de kernwaarden van de organisatie lezen. Je vindt ze zelfs in de kleine lettertjes.
'Geachte heer/mevrouw' geeft een compleet ander gevoel dan 'Beste Alex', vind je niet? Bij ING schrijf ik content voor de website, Mijn ING, klantbrieven en ik verzorg communicatie naar collega's. De identiteit van de oranje bank kan ik dromen. Ook zie ik dat er collega's zijn die het lastig vinden om de juiste stijl te combineren met verschillende doelgroepen en communicatiemiddelen. En dat is precies het punt waarop ik bijspring.
Een adviesgesprek over tone of voice is gratis en vrijblijvend.